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Campo DCValorIdioma
dc.creatorELIAS, Nayara Caroline Moraes-
dc.creatorMEDICI,Fatima Aparecida-
dc.date.accessioned2024-04-16T19:48:32Z-
dc.date.available2024-04-15-
dc.date.available2024-04-16T19:48:32Z-
dc.date.issued2023-11-30-
dc.identifier.urihttp://localhost:8080/handle/prefix/6378-
dc.description.abstractThe teacher did not give the student a chance to speak out, placing compliance with the program above any demand from the students, given the test that would be administered. In this sense, he privileged work with content of a different order, since attitudinal content concerns the experience of values. To some extent, preoccupied with the program, he was inattentive to what was happening in the classroom, not noticing that a defamatory note was passing from hand to hand, while the students were equally inattentive. Compliance with the program became his objective without necessarily worrying about the real and meaningful learning of students. The role of a teacher in proposing attitudinal content is, at least, to show coherence between his speech and his actions. Then, carry out experiential activities in which affective bonds can be established, without necessarily leaving the specific content of your subject unexplored, that is, it is not a waste of time to “invest” in training the student to experience values. If the teacher had stopped the activity he was developing to explore the situation that occurred with Cátia, helping the class to review the attitude that left the student embarrassed, he would certainly have saved time, as the class's attention could be gained in later activities, with better learning possibilities. Democratic management constitutes one way, among others, of exercising citizenship in the school environment. The participation of school professionals and community members in daily life and in decision-making processes is a way of carrying out this exercise, as it involves welcoming different points of view, negotiation, respect for the will of the majority, without forgetting to consider what the majority thinks. minority.pt_BR
dc.description.resumoO professor não deu chance à aluna de se manifestar, colocando acima de qualquer demanda dos discentes o cumprimento do programa, tendo em vista a prova que seria aplicada. Neste sentido, privilegiou o trabalho com conteúdos de outra ordem, já que os atitudinais dizem respeito à vivência de valores. Em certa medida, preocupado com o programa, esteve desatento ao que ocorria na sala de aula, não percebendo que um bilhete difamatório passou de mão em mão, enquanto os alunos estavam igualmente desatentos. O cumprimento do programa se tornou seu objetivo sem, necessariamente, preocupar-se com a real e significativa aprendizagem dos educandos. O papel de um docente na proposição de conteúdos atitudinais é, no mínimo, o de mostrar coerência entre seu discurso e suas ações. Em seguida, realizar atividades experienciais em que vínculos afetivos possam ser estabelecidos, sem que necessariamente o conteúdo específico de sua disciplina deixe de ser explorado, ou seja, não é perda de tempo “investir” na formação do aluno para a vivência de valores. Caso o professor tivesse parado a atividade que desenvolvia para explorar a situação que ocorreu com Cátia, ajudando a turma a rever a atitude que deixou a aluna constrangida, certamente teria ganhado tempo, pois a atenção da turma poderia ser conquistada em atividades posteriores, com melhores possibilidades de aprendizagem. Uma gestão democrática constitui uma forma, entre outras, de exercer a cidadania no âmbito escolar. A participação dos profissionais da escola e de membros da comunidade no cotidiano e nos processos decisórios é uma forma de realizar esse exercício, pois supõe acolhimento de diferentes pontos de vista, negociação, respeito à vontade da maioria, sem deixar de considerar o que pensa a minoria.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Biblioteca UNIFEOB (biblioteca@unifeob.edu.br) on 2024-04-16T19:48:32Z No. of bitstreams: 1 G41- GESTÃO E ESPAÇOS ESCOLARES.pdf: 143673 bytes, checksum: 29597a3b89aa9274bdec2e6b3537d3b0 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2024-04-16T19:48:32Z (GMT). No. of bitstreams: 1 G41- GESTÃO E ESPAÇOS ESCOLARES.pdf: 143673 bytes, checksum: 29597a3b89aa9274bdec2e6b3537d3b0 (MD5) Previous issue date: 2023-11-30en
dc.languagePorpt_BR
dc.publisherFundação de Ensino Octávio Bastospt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUNIFEOBpt_BR
dc.relation.ispartofProjeto Integradopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPedagogiapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEspaços escolarespt_BR
dc.subjectGestãopt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.titleGestão e Espaços Escolarespt_BR
dc.typeRelatório de Pesquisapt_BR
Aparece nas coleções:Pedagogia 2023

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